Dziennik Vulcan

tekst alternatywny

Godziny lekcji

tekst alternatywny

Wolne dni

tekst alternatywny

Plan lekcji

tekst alternatywny

Dowozy

tekst alternatywny

Odliczanie do wakacji!

Film 70-lecie szkoły

Archiwum 2016/2017

Witamy na stronie PSP w Starym Kisielinie

Witamy serdecznie na stronie PSP w Starym Kisielinie.

Nowy rok szkolny… Początek roku szkolnego, dzieci po wakacjach wracają do szkoły. I choć to dla niektórych uczniów radość z ponownego spotkania z koleżankami i kolegami z klasy, dla innych, a także dla wielu rodziców okres bardzo stresujący. Szczególnie tych, którzy zaczynają lub kończą pewien etap nauki. O ból brzucha i kołatanie serca przyprawia pytanie: jak to będzie w tym roku? Gdyby podpytać rodziców, jak sobie radzą w tej sytuacji, z pewnością usłyszelibyśmy jak przestrzegają dziecko w stylu: „w tym roku MUSISZ się wziąć do nauki!“ A nauczyciele? Wcale nie jesteśmy w tej dziedzinie lepsi… :) Wszak wszystkim zależy na sukcesie! Co zatem zrobić, aby początek roku przejść bezboleśnie, bez ściśniętego z nerwów żołądka?

1. Po pierwsze zacząć od… przyjemności! Pójście po raz pierwszy do szkoły lub powrót do niej, powinien kojarzyć się z czymś naprawdę miłym. To okazja do spotkania klasowych przyjaciół, zapowiedź ciekawych wydarzeń, przeżycia wielkiej edukacyjnej i intelektualnej przygody. Może warto uczcić ten fakt wyjściem z całą rodziną na lody w niedzielne popołudnie? A może wspólnym pieczeniem ciasta na podwieczorek? Zachęcamy do świętowania rozpoczęcia nauki, bo będzie to także świetna okazja do rozmowy z dzieckiem.

2. Warto na spokojnie przyjrzeć się, jak to wyglądało w ubiegłym roku. Życzliwie i obiektywnie ustalić, co było przyczyną problemów w nauce oraz co można poprawić. Nie oszukujmy się – wszystkiego naprawić się nie da. Na nic się nie zda tłumaczenie dziecka („bo on jest dyslektyk“) czy obwinianie („leniwy jest i tyle, nie chce się uczyć“), a już na pewno nie pomoże straszenie („w tym roku to ja ci skutecznie wybiję z głowy….“).

3. Kolejnym krokiem będzie ustalenie realnych do osiągnięcia celów. Należy się przyjrzeć, czy dziecko mające w poprzednim roku nauki problemy z danego przedmiotu, będzie mogło podołać wymaganiom, jakie zamierzamy mu postawić – jednym słowem: jeśli miało problemy, trudno od niego wymagać np. czwórki czy piątki, bo osiągniecie np. wyniku dostatecznego już bedzie dla dziecka sukcesem.

4. Dużą rolę odgrywają w tym momencie rodzice, bo mogą być ogromnym wsparciem dla dziecka. Decydującym działaniem na tym etapie będzie wspólne opracowanie planu zaradczego. Może to być sprawdzanie, jak dziecko radzi sobie z odrabianiem zadania domowego oraz czy rozumie materiał wprowadzony na lekcji. Trzeba monitorować postępy, ewentualnie pojawiające się trudności systematycznie. Tutaj warto podjąć współpracę z nauczycielem, by dziecko mogło korzystać z zajęć oferowanych przes szkołę – rozwijających lub wyrównawczych albo dodatkowych zadań do wykonania w domu, które może zaproponować nauczyciel.

5. Należy też uświadomić dziecku, że dokładne notatki z lekcji oraz pokazanie zeszytu z wpisem od nauczyciela mogą jedynie pomóc w pokonaniu trudności, a nie być przeszkodą, ponieważ dziecko boi się zwykle naszej negatywnej reakcji. Oczywiście, jeżeli rodzic jest do tego przygotowany… dlatego unikajmy wyrzutów, wymówek, krzyków, kar, bo ich skutek może być odwrotny i trudno potem będzie znowu zmotywować dziecko do pokonywania trudności.

6. I na koniec – jeszcze jedna drobna uwaga: mądrze zaplanujmy – koniecznie z dzieckiem! – zajęcia dodatkowe. Unikniemy wówczas przerażenia z jednej i niezrozumienia braku entuzjazmu z drugiej strony. Nie powinny one być wypadkową naszych ambicji i niespełnionych marzeń, ale wyważoną ofertą, zgodną z potrzebami i zainteresowaniami dziecka. Czasem warto, zamiast zapisywać na piłkę nożną, języki obce, zajęcia artystyczne, wszystkie kółka dostępne w szkole i okolicy itp., wybrać jedno/dwa, ale takie, które zaspokoją potrzeby dziecka, rozbudzą jego ciekawość i pozwolą się rozwinąć, aby zaprocentowały w przyszłości… może nawet wybitnymi osiągnięciami?

Przy zaangażowaniu wszystkich stron: uczeń – rodzic – nauczyciel często „niemożliwe staje się możliwe“, a małymi krokami łatwiej osiągnąć sukces :)

 

Elżbieta Kościucha-Wieczorek, Małgorzata Maik

Projekt Mali Odkrywcy

tekst alternatywny

Projekt ZPWSE

xxx

Projekt Edukacja przez szachy

tekst alternatywny

Projekt UNICEF

tekst alternatywny

SKO

tekst alternatywny

Projekt Matematyka tu i tam

tekst alternatywny

Projekt LADS

tekst alternatywny

Szkółka piłkarska

tekst alternatywny

Superubezpieczenia

tekst alternatywny

Szachy

szachy

Profesjonalna gra w szachy!

[czytaj więcej] >>

Kalendarz

Październik 2017
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031